Is er iemand op uw kantoor die warm, emotioneel en soms gemakkelijk van streek is? Werken ze het best als er geen afleiding is, zijn creatief in het vinden van oplossingen en worden ze soms afgeleid door ‘kleine’ dingen die anderen niet zouden opmerken?
Of pas je zelf in die beschrijving? (doe de test) Als dat zo is, is de kans groot dat ’t een hoog sensitief persoon betreft – en misschien is dit de grootste troef die uw bedrijf heeft.
Hoog sensitiviteit op de werkplek
Wat betekent het echt om hoog sensitief te zijn?
Simpel gezegd, hoog sensitiviteit betekent dat je hersenen meer informatie grondiger verwerken. Het resultaat is dat een hsp-er meer betrokken is bij kleine veranderingen in de omgeving, inclusief de emoties van anderen. Het betekent ook dat ze de neiging hebben om eigen ervaringen zeer diep te verwerken – hoog sensitieve mensen staan erom bekend attente, zorgvuldige besluitvormers te zijn, evenals sterke gevoelsmensen.
Het blijkt zelfs dat fysieke gevoeligheid en emotionele gevoeligheid in veel opzichten dezelfde eigenschap zijn. Ze zijn zo nauw verwant dat als je paracetamol gebruikt voor doffe lichamelijke pijn, je lager scoort op een empathietest totdat het medicijn afslijt.
Lees hier; wat is een hoog sensitief persoon
Opmerkzaamheid is een typisch kenmerk
Natuurlijk zijn we allemaal tot op zekere hoogte gevoelig. Maar gevoeligheid bestaat op een continuüm, en sommige mensen zijn gevoeliger dan anderen. Ten minste 20% van de mensen is bedraad om hoog sensitief te zijn, en hun geest is als krachtige verwerkers die alles om zich heen opnemen.
Psychologen beschouwen hoge sensitiviteit als een normale, gezonde eigenschap, en in veel opzichten toont het de beste delen van wat ons mens maakt. Op de werkplek worden deze hoog sensitieve mensen (HSP’s) echter vaak gezien als een last – ondanks de enorme verborgen sterke punten die sensitieve werknemers op tafel leggen.
Lees hier; de kenmerken van een hoog sensitief persoon
Hoog sensitieve medewerkers worden ondergewaardeerd
Vraag een hoog sensitief persoon hoe het is om gevoelig te zijn in hun werk en je krijgt zeer onthullende antwoorden. Je ziet dan een aantal typische situaties;
- hsp-ers ontdekken fouten die andere missen,
- ze zien veranderingen komen lang voordat ze plaatsvinden,
- het is alsof ze klanten “lezen” zoals boeken.
Het feit dat ze gevoelig zijn voor kleine aanwijzingen geeft hen een voorsprong die soms griezelig kan lijken. De hoog sensitieve medewerkers behoren ook vaak tot de meest creatieve leden van hun teams.
Lees hier: de talenten van hoog sensitieve werknemers
De behoefte aan meer tijd en ruimte
In plaats van deze kwaliteiten te stimuleren, ervaren veel hoog sensitieve medewerkers echter dat hun managers zich op de nadelen concentreren. Omdat ze informatie zo diep verwerken, hebben hsp-ers meestal wat extra tijd nodig om over dingen na te denken voordat ze aan een nieuwe opdracht beginnen. Om dezelfde reden ervaren ze extra stress door te strakke deadlines.
Zonder coaching kunnen hoog sensitieve medewerkers het moeilijk hebben om met conflicten om te gaan – of dat nu een collega is die te hard kauwgom kauwt of een campagne strijd met een concurrent. Dit zijn allemaal dingen die gevoelige mensen kunnen overwinnen met ondersteuning en begeleiding, maar dat wordt zelden aangeboden. In plaats daarvan wordt hen gezegd om ‘harder‘ te worden of ‘een dikkere huid te laten groeien‘.