“Om Ah Hum Vajra Guru Padma Siddhi Hum” is de mantra van Guru Padmasambhava.
De Boeddha Amitabha verzamelde de energie van alle Boeddha’s van de tienduizend richtingen naar zijn hartcentrum en bracht dit zuivere licht over in een lotusbloem in het Danakosha-meer in het land van Odiyana. Van deze lotusbloem werd de onbevlekte Padmasambhava geboren.
Variaties op de schrijfwijze zijn:
- om ah hung vajra guru padma siddhi hung
- om ah hung vajra guru pema siddhi hung
Om Ah Hum Vajra Guru Padma Siddhi Hum
Om Ah Hum Vajra Guru Padma Siddhi Hum is de mantra van Padmasambhava en de zegeningen die gelegen liggen in de mantra zijn veelvuldig. Er zijn diverse betekenissen van de innerlijke-, uiterlijke- en geheime niveaus waarop deze mantra gebruikt kan worden en zo zijn er vele esoterische wijzen om de mantra te gebruiken.
- OM is het klankbeginsel van het kruin chakra.
- AH is het klankbeginsel van het keel chakra.
- HUM is het klankbeginsel van het hart chakra.
- VAJRA verwijst naar de energie van de verlichte geest; zoals licht breekt in een onverwoestbare diamant of een bliksemschicht die overal doorheen gaat.
- GURU betekent wijze leraar of meester.
- PADMA betekent lotus en verwijst naar de zuiverheid van de verlichte geest; symbool voor wijsheid en compassie.
- SIDDHI verwijst naar ongekende prestaties of bovennatuurlijke krachten.
- HUM is de manifestatie van verlichting in de individuele mens.
Als je de mantra op je in laat werken dan zul je zien dat er verschillende aspecten in de mantra verborgen zitten:
- Hoe te mediteren: OM AH HUM
- Tot wie richten we ons: VAJRA GURU
- Wat vragen we: PADMA SIDDHI
- Voor wie vragen we dit: HUM
We kunnen zo de mantra Om Ah Hum Vajra Guru Padma Siddhi Hum ook als smeekbede gebruiken richting Padmasambhava en zo uiterlijke expressie te geven. Het betekent dan zoveel als:
Oh grote verlichte meester wiens wijsheid en compassie over mij mogen schijnen. Zegen mijn lichaam, gedachten en acties met uw kracht en energie en help me tot inzicht te komen gelijke u.
Cultivatie van onze eigen Boeddha natuur
Het visualiseren van de uit zuiverheid geboren Guru Padmasambhava, zwevend in onze gedachten, is een aanroep vanuit het verlichte aspect van je eigen Boeddha-geest. OM AH HUM VAJRA PADMA SIDDHI HUM met geloof, liefde, toewijding, mededogen en wijsheid reciteren, schenkt je alle spirituele krachten en kwaliteiten die je geest kan bevatten.
- Als uiterlijk aspect brengt voortdurend reciteren je dichter bij Padmasambhava en zijn Boeddha-veld van koperkleurige bergen.
- Op een innerlijk aspect zal voortdurende recitatie al je energiecentra en kanaalsystemen zuiveren en je lichaam transformeren in een Boeddha-veld.
- Wat het geheime aspect betreft, zal voortdurend reciteren je geest openen voor het besef dat Padmasambhava jou is en dat je Padmasambhava bent en dat je dat altijd al bent geweest.
Met Amitabha op de kruin van mijn hoofd loof ik het transcendente en oneindige lichte.
Met Avalokitesvara in mijn keelchakra loof ik het mededogen voorbij dualistische fixatie.
Met Padmasambhava in mijn hart loof ik de regenboog voorbij tijd en ruimte.
Mogen alle wezens verlichting bereiken door de leer van de Boeddha.
Padmasambhava en de Vajrayana-boeddhistische leringen
India en China waren al eeuwenlang boeddhistische naties geweest, maar Tibet had te veel obscuraties om volledig te zijn begiftigd met de Dharma. Ze hadden een nirmanakaya Boeddha nodig met de macht over tijd en ruimte en de toornige compassie om Tibet te leiden uit zijn slapende verdoving. Daarom nam de wijsheid-Boeddha Manjushri reïncarnatie als de koning van Tibet, Trisong Detsun, en nodigde Padmasambhava uit om de zeer krachtige Vajrayana-boeddhistische leringen daar te vestigen.
Hoewel Guru Padmasambhava bij de geboorte volledig verlicht was, nam hij weer alle leringen van de Boeddha op aarde en in de ruimte op en verspreiden ze in heel India, China, Tibet, Mongolië, Bhutan, Nepal, Jang en Hor. Na het onderwerpen van de vijandige krachten van Tibet vestigde hij het kosmische mandala van Samye-klooster om alle Boeddha’s leringen stevig te planten in Tibet. Hij nodigde veel grote meesters uit India en China uit om het volledige spectrum van het boeddhisme daar te vertalen en door te geven. Samye klooster werd gebouwd en ingewijd als een heilige mandala die de kosmos vertegenwoordigde met de drie verdiepingen van het klooster die de drie grote Boeddhistische naties van India, China en Tibet vertegenwoordigen.
Het Samye klooster - de visie van Padmasambhava
De Indiase vloer vertegenwoordigde de Hinayana- en Vinaya-leer, de Chinese vloer vertegenwoordigde de leer van Mahayana en dhyana, en de Tibetaanse vloer vertegenwoordigde de Vajrayana- en tantra-leer. Allemaal samen waren de drie voertuigen van het boeddhisme volledig geplant en de grote wens van de Dharmakoning Trisong Detsun werd vervuld.
Zelfs vandaag de dag is de energie in het Samye-klooster, zo’n veertienhonderd jaar later, nog steeds heel intens. Achter het klooster is Mala Mountain en de 108 grotten van Samye Chimpu waar beoefenaars zich terugtrekken. Deze pelgrims kunnen getuige zijn van vele moderne wonderen, zoals;
- zichzelf oplichtende beelden in de grotmuren,
- hand- en voetafdrukken van Padmasambhava en andere grote meesters,
- en zelfs Padmasambhava’s vingertekeningen in solide rots.
Het aantal bewuste wezens die hier verlichting bereikten in het verleden, heden en toekomst zijn ontelbaar omdat de zegeningen die vloeien door deze kosmische mandala oneindig zijn.